Vragen

Vragen


Ben je ouder dan 18 en kun je niet (goed)  zelf beslissen over je persoonlijke zaken? Dan word je door een mentor beschermd. Een mentor helpt je bij het maken van beslissingen over je verzorging, verpleging, behandeling en/of begeleiding. Een mentor gaat niet over geldzaken. De mentor zal altijd met jou overleggen als dat mogelijk is (beslissingen maken we samen). Dat wat jij graag wil is heel belangrijk (is leidend). Als je zelf door omstandigheden geen goede beslissingen kunt maken, dan zal de mentor dat voor je doen. Jouw belang (wat goed is voor jou) staat voorop. Waar nodig en gewenst, overlegt de mentor met de mensen om jou heen (je netwerk). Dat kan bv familie zijn, een partner of personeel van een zorginstelling.

De mentor is ook een vertrouwenspersoon voor jou. Je kunt alles aan de mentor kwijt als je dat wilt.

De mentor wordt aangesteld door de rechter. De mentor moet jaarlijks verantwoording afleggen aan de rechter. Ontslag van de mentor gaat ook via de rechter.


– Jij, of iemand namens jou, neemt contact met ons op.

– We hebben een kennismakingsgesprek waarin we elkaar beter leren kennen. 

– Als we met elkaar verder willen plannen we een intakegesprek. Je mag iemand meenemen als je dat wilt (familie, vriend, begeleider etc.). We brengen samen in kaart wat jij wil en wat je nodig hebt. Je krijgt formulieren die nodig zijn voor de aanvraag bij de rechtbank. Die formulieren mag je thuis invullen of we kunnen ze samen tijdens de intake invullen.

– Als de formulieren ingevuld zijn, sturen we die naar de rechtbank. Daarna kan het wel 2 of 3 maanden duren voordat we een oproep krijgen om naar de rechtbank (zitting) te komen. Wij gaan met je mee. Als je niet zelf naar de rechtbank kunt komen, komt de rechter soms ook bij je thuis of in de zorginstelling. Na de zitting krijg je een officieel bericht van de rechtbank, de ‘beschikking’.  Dat duurt meestal 2 weken. Het is allemaal dus best een tijdje wachten. Maar ondertussen mag je gewoon contact met ons opnemen hoor, al is het voor een praatje. Alleen kunnen we dan nog geen dingen voor je regelen. Dat kan pas na de ‘beschikking’.

– Alleen de kantonrechter kan het mentorschap weer opheffen. 

Het hebben van een professionele mentor kost geld.  De kosten voor het mentorschap worden bepaald door het ministerie van Veiligheid en Justitie en zijn online te vinden op hun website. Verdien of heb je te weinig geld? Dan worden de kosten meestal vergoed vanuit de bijzondere bijstand. Is jouw inkomen hoger dan de bijstandsnorm? Dan kan het zijn dat je (een deel van) de kosten zelf moet betalen. 

Er wordt verschil gemaakt tussen eenmalige kosten, jaarlijkse kosten en incidentele kosten (kosten die soms kunnen voorkomen). De kosten voor 2022 zijn:

Eenmalige kosten:

Griffiekosten

Griffiekosten worden betaald voor het aanvragen van mentorschap bij (en aan) de rechtbank. Voor 2022 is dat bedrag € 86,- (hierover hoef je geen btw te betalen).

Intakevergoeding

De intakevergoeding is in 2022 € 709,06. Dit is inclusief btw (€586,- exclusief btw). 

Jaarlijkse kosten

Kosten die elk jaar terugkomen (jaarlijkse vergoeding)
€ 1506,45 inclusief btw (€ 1245,- exclusief btw). 
Voor mensen tussen de 18 en 23 jaar die jeugdhulp hebben gehad is het tarief € 1949,31 inclusief btw (€ 1611,- exclusief btw). 

Incidentele kosten

Verhuizing € 442,86,- inclusief btw (€ 366,- exclusief btw).
Beheren PGB € 664,29 inclusief btw (€ 549,- exclusief btw).

Als je niet tevreden over ons bent mag je dat altijd aangeven. Daar worden wij niet boos van. We vinden het juist fijn om te kijken wat we kunnen verbeteren. We zoeken dan samen naar oplossingen. Durf je het niet aan te geven, dan mag je dat ook iemand anders voor je laten doen. Komen we er samen niet uit? Dan kun je een officiële klacht indienen.

Bij de intake reiken we ons klachtenreglement uit. Daar staat precies in hoe je dat kunt doen en wat de stappen zijn.

Je kunt ons appen, mailen, bellen of een brief sturen. Wij reageren altijd binnen 2 werkdagen maar vaak veel sneller. We werken namelijk niet met spreekuren. Als we meteen kunnen reageren, dan doen we dat.

In geval van nood of bij haast, kunnen jij of de mensen om je heen ons het beste bellen. Mochten wij niet meteen opnemen dan kun je een bericht achterlaten, dan bellen wij je zo snel mogelijk terug.

Wij komen minstens 4 x per jaar bij je langs. Contact zullen we natuurlijk vaker hebben. Whatsapp is daarbij ook een goed middel.